Αν προσπαθείς να εξαγοράσεις την ευτυχία καλύτερα να δραπετεύσεις σε ένα τροπικό νησί παρά να αγοράσεις έναν καινούριο υπολογιστή. Σε αυτό τουλάχιστον κατέληξε μια έρευνα, η οποία αποδεικνύει ότι η ικανοποίηση του ανθρώπου είναι μεγαλύτερη και πιο μακροπρόθεσμη όσον αφορά τις εμπειρίες που αποκτά και λιγότερη όσον αφορά τα πράγματα που αγοράζει.
Τα συμπεράσματα σχετικά με την ικανοποίηση των καταναλωτών βασίζονται σε οκτώ διαφορετικές έρευνες. Οι λόγοι που συμβαίνει αυτό σύμφωνα με τους ειδικούς είναι οι εξής:
- Οι άνθρωποι ικανοποιούνται περισσότερο με τις εμπειρίες επειδή με τα υλικά αγαθά αναρωτιούνται στη συνέχεια αν έκαναν τη σωστή επιλογή.
- Συνήθως αντιλαμβανόμαστε τις εμπειρίες με τον δικό μας, προσωπικό τρόπο και όχι σε σύγκριση με άλλα πράγματα.
- Είναι πιο εύκολο να αποφασίσουμε για το αν θα ξοδέψουμε χρήματα σε μια εμπειρία παρά σε κάτι υλικό.
- Μας προκαλεί μεγαλύτερη αναστάτωση αν μάθουμε ότι κάποιος πέτυχε μια καλύτερη συμφωνία για κάτι υλικό, παρά για κάτι θεωρητικό.
Η ικανοποίηση από μια αγορά, συνεχίζει η έρευνα, εξαρτάται και από τον τρόπο που την αντιλαμβανόμαστε. Όσοι δηλαδή συμμετέχοντες σε μια έρευνα σκέφθηκαν την αγορά ενός CD ως μια εμπειρία (δηλαδή πολλές ώρες ευχάριστης μουσικής) αποδείχθηκε ότι ήταν πολύ πιο ικανοποιημένοι από αυτούς που τη θεώρησαν υλική αγορά. Σε μια άλλη έρευνα ζήτησαν από 142 εθελοντές να σκεφθούν κάτι που αγόρασαν με 50 ευρώ και μετά να απαντήσουν σε κάποιες ερωτήσεις. Οσοι σκέφθηκαν μια υλική αγορά ήταν λιγότερο ευτυχισμένοι.
Σε μια άλλη έρευνα πάλι ζήτησαν από 164 εθελοντές να πουν πως θα αισθάνονταν σε μια υποθετική αγορά αν ανακάλυπταν αργότερα ότι υπήρχαν καλύτερες επιλογές. Φαντάστηκαν είτε ότι αγόρασαν κάτι υλικό (ένα παντελόνι, ένα laptop, ή ένα MP3) ή ότι πλήρωσαν για μια εμπειρία (ένα δείπνο, μια ταινία κλπ). Οσοι είχαν ασχοληθεί με την αγορά υλικών αγαθών ήταν λιγότερο ικανοποιημένοι από την επιλογή τους.
Καθώς τα υλικά αγαθά είναι πιο εύκολο να συγκριθούν απ’ ότι οι εμπειρίες, μας προκαλούν μεγαλύτερη ανησυχία και λιγότερη ευτυχία από τις εμπειρίες καταλήγουν οι επιστήμονες του Cornell University. Τελικά η ευτυχία μπορεί να μην αγοράζεται, οι εμπειρίες όμως σίγουρα συνεισφέρουν σε αυτή.