Οι ‘Παραλογές ή Μικρές καθημερινές τραγωδίες’ είναι μια σπονδυλωτή παράσταση βασισμένη στις ιστορίες τεσσάρων ελληνικών δημοτικών τραγουδιών (Της σκοτωμένης, Η μάνα η φόνισσα, Τα αγαπημένα αδέρφια και η κακή γυναίκα, Η γυναίκα βοσκός) και σε στίχους από ποιήματα του Τάσου Λειβαδίτη. Έχουν χρησιμοποιηθεί στίχοι από τα έργα: Μικρό βιβλίο για μεγάλα όνειρα, Νυχτερινός επισκέπτης, Σκοτεινή πράξη, Ο διάβολος με το κηροπήγιο, Βιολί για μονόχειρα, Ανακάλυψη, Βιολέτες για μια εποχή.
Οι παραλογές είναι αφηγηματικά δημοτικά τραγούδια με πανελλήνια διάδοση, που συγγενεύουν με τα ακριτικά. Περιγράφουν συνήθως κοινωνικά περιστατικά με έντονη δραματικότητα, συμπύκνωση της δράσης, γρήγορο ρυθμό και άλματα στην περιγραφή. Οι παραλογές ονομάζονται αλλιώς επύλλια και απαντώνται σ' όλους τους λαούς με το όνομα μπαλάντες.
Κοινό θέμα των 4 παραλογών της παράστασης, είναι ένα έγκλημα που γίνεται μέσα σε μια οικογένεια που μέχρι εκείνη τη στιγμή έμοιαζε να λειτουργεί φυσιολογικά. Ως αφορμή για την επιλογή τους, στάθηκε η γνωριμία του θιάσου με έναν νέο άνδρα, καταδικασμένο σε ισόβια, που εξέτιε την ποινή του στις δικαστικές φυλακές Χανίων, έχοντας σκοτώσει έναν συγγενή του.
Η αρχική ιδέα της σκηνοθεσίας στηρίχτηκε στην άποψη της καταγωγής των παραλογών από την ορχηστική (χορευτική) παράσταση του τραγικού παντόμιμου. (Στ. Κυριακίδης). Πρόκειται για ένα είδος λαϊκού θεάματος της μεταγενέστερης αρχαιότητας και των πρώτων χριστιανικών αιώνων, όπου ένα ή δύο πρόσωπα παρίσταναν αποσπάσματα παλαιότερων έργων και τραγωδιών.
Από τους πέντε ηθοποιούς της παράστασης, οι δύο αφηγούνται την ιστορία της κάθε παραλογής και οι άλλοι τρεις είναι τα δραματικά πρόσωπα των ιστοριών. Μόλις οι καταστάσεις φτάσουν σε αδιέξοδο και τα δραματικά πρόσωπα δεν μπορούν να κατανοήσουν τι τους συμβαίνει και να εξηγήσουν παράδοξες συμπεριφορές και πράξεις, μιλούν χρησιμοποιώντας αποκλειστικά στίχους του Τάσου Λειβαδίτη.
Η παράσταση δημιουργείται κάθε φορά για τον συγκεκριμένο χώρο που πρόκειται να παρουσιασθεί, αλλάζοντας την σειρά των ιστοριών και χρησιμοποιώντας τα υπάρχοντα αρχιτεκτονικά ή σκηνικά συστατικά του. Έχουν γίνει τέσσερις διαφορετικές εκδοχές της, σε 21 διαφορετικούς χώρους στην Ελλάδα (Φεστιβάλ Αθηνών-Πειραιώς 260, Bios, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, Θέατρο Χώρα, Στρατώνες Καποδίστρια στο Άργος, Ρώσικος Ναύσταθμος στον Πόρο, Σαπωνοποιείο Χαριλάου στην Ελευσίνα, ‘Θέατρο Απόλλων’ Ερμούπολης, Πειραματική Σκηνή της ‘Τέχνης’- Θεσσαλονίκη, Κύθηρα, Θεσσαλικό Θέατρο, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Αγρινίου, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Ρούμελης, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Βόλου, Δημοτικό Θέατρο Ναυπλίου, Ζαχάρω Ηλείας, Αργαλαστή Πηλίου).
Για την παράσταση έχουν γραφτεί μεταξύ άλλων τα εξής:
Έχουμε να δούμε τέτοιο ενδιαφέρον εγχείρημα από τη ‘Νύχτα του τράγου’, του Σωτήρη Χατζάκη.
Ιλειάνα Δημάδη, ΑΘΗΝΟΡΑΜΑ
Μη τη χάσετε με τίποτε. Συγκινήθηκα βαθιά. Το Ελληνικό Φεστιβάλ που ενέταξε την παράσταση αυτή στο πρόγραμμά του, πρέπει να είναι υπερήφανο.
Γιώργος Σαρηγιάννης, ΤΑ ΝΕΑ
Ο Γιάννης Καλαβριανός κατάφερε να συνδυάσει αριστοτεχνικά αυτά τα δύο είδη που εκ πρώτης όψεως φαίνονται τόσο αταίριαστα.
Λουίζα Αρκουμανέα, ΤΟ ΒΗΜΑ
Η δουλειά των Sforaris έχει μια ποιότητα που δεν περνά απαρατήρητη, εμπλουτίζοντας το σκηνικό μας λεξιλόγιο με νέες εικόνες. Ενδιαφέρουσα κατάθεση, επιταγή για το μέλλον.
Γρηγόρης Ιωαννίδης, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
Παραλογές με Λειβαδίτη για θεατές που τα έχουν δει όλα.
Όλγα Σελλά, ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Άφησαν τις καλύτερες εντυπώσεις στο Φεστιβάλ. Το νέο αίμα.
Αστερόπη Λαζαρίδου, ΤΟ ΒΗΜΑ
Ο τρόπος που συνέδεσε τις παραλογές με τη σύγχρονη ποίηση ήταν ευφυής. Μια εφευρετική, ενδιαφέρουσα, ολοκληρωμένη παράσταση.
Ποντίκι Art
Ιλειάνα Δημάδη, ΑΘΗΝΟΡΑΜΑ
Μη τη χάσετε με τίποτε. Συγκινήθηκα βαθιά. Το Ελληνικό Φεστιβάλ που ενέταξε την παράσταση αυτή στο πρόγραμμά του, πρέπει να είναι υπερήφανο.
Γιώργος Σαρηγιάννης, ΤΑ ΝΕΑ
Ο Γιάννης Καλαβριανός κατάφερε να συνδυάσει αριστοτεχνικά αυτά τα δύο είδη που εκ πρώτης όψεως φαίνονται τόσο αταίριαστα.
Λουίζα Αρκουμανέα, ΤΟ ΒΗΜΑ
Η δουλειά των Sforaris έχει μια ποιότητα που δεν περνά απαρατήρητη, εμπλουτίζοντας το σκηνικό μας λεξιλόγιο με νέες εικόνες. Ενδιαφέρουσα κατάθεση, επιταγή για το μέλλον.
Γρηγόρης Ιωαννίδης, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
Παραλογές με Λειβαδίτη για θεατές που τα έχουν δει όλα.
Όλγα Σελλά, ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Άφησαν τις καλύτερες εντυπώσεις στο Φεστιβάλ. Το νέο αίμα.
Αστερόπη Λαζαρίδου, ΤΟ ΒΗΜΑ
Ο τρόπος που συνέδεσε τις παραλογές με τη σύγχρονη ποίηση ήταν ευφυής. Μια εφευρετική, ενδιαφέρουσα, ολοκληρωμένη παράσταση.
Ποντίκι Art
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Δραματουργική επεξεργασία-σκηνοθεσία: Γιάννης Καλαβριανός
Βοηθός σκηνοθέτη: Ξένια Θεμελή
Σκηνικά-κοστούμια: Αλεξάνδρα Μπουσουλέγκα-Ράνια Υφαντίδου
Επιμέλεια κίνησης-χορογραφία: Ξένια Θεμελή
Τραγούδι: Γιώργος Γλάστρας
Video: Κατερίνα Αποστολίδου
Μουσική διδασκαλία: Κίκα Γεωργίου
Παίζουν: Κίκα Γεωργίου, Άννα Ελεφάντη, Χριστίνα Μαξούρη, Αλεξία Μπεζίκη, Βασιλική Σαραντοπούλου.
Φωτογραφίες: Εύη Φυλακτού, Κατερίνα Καμπίτη, Χρήστος Αγγελόπουλος
Τρικόρφων 3-5 & 3ης Σεπτεμβρίου 69_ Πλατεία Βικτωρίας.
Τηλ: 210 8210991, 210 8210082
www.poreiatheatre.com
ΠΡΟΣΒΑΣΗ
Μέσα μεταφοράς στο θέατρο Πορεία:
Στάση ΗΣΑΠ: ΒΙΚΤΩΡΙΑ
Λεωφορεία: 054, 500, 605 (στάση Πλατεία Βικτωρίας), Β5 (στάση Ιουλιανού)