Σάββατο, 7 Μαΐου 2011

Άλλαξε μαθαίνοντας να σε δέχεσαι όπως είσαι



Τα βάζεις συχνά με τον εαυτό σου; Θα ήθελες να τα αλλάξεις όλα πάνω σου, να ξαναρχίσεις από την αρχή; Ο πιο σύντομος δρόμος είναι να αποδεχθείς τον εαυτο σου και να συμφιλιωθείς με αυτό που είσαι.

Τι σκέφτεσαι όταν ακούς τη λέξη «αυτοβελτίωση»; Πολλοί πάντως, δεν την βλέπουν και τόσο φιλικά. Γιατί εύκολα σου δημιουργεί την εντύπωση ότι είσαι κάποιος που δεν είναι «αρκετός», που χρειάζεται αναβάθμιση για να αρχίσει να βλέπει καλύτερες μέρες στη ζωή του. Κι αυτή είναι η μεγάλη παρεξήγηση. Γιατί αν καταφέρεις να δεχτείς τον εαυτό σου ακριβώς όπως είναι, δεν σημαίνει ότι τον καταδικάζεις στη στασιμότητα. Αντίθετα, κάνεις τη διαδικασία της αυτοβελτίωσης πολύ πιο ευχάριστη. Πώς;
1. Θέτεις τα δικά σου κριτήρια: Συχνά απογοητευόμαστε γιατί κρίνουμε τον εαυτό μας με βάση τις απαιτήσεις των άλλων από μας. Στην ουσία συγκρίνεις τον εαυτό σου με τους άλλους. Όταν αποδέχεσαι τον εαυτό σου, τον κρίνεις με δικές σου προηγούμενες επιδόσεις.
2. Ασχολείσαι με τα θετικά: Όταν σκεφτόμαστε συνέχεια πόσο «κακοί» είμαστε σε κάτι, γινόμαστε ακόμα χειρότεροι. Τρέφουμε μια αδυναμία μας και την κάνουμε παντοδύναμη. Όταν αποδέχεσαι τον εαυτό σου όπως είναι, με τα ελαττώματα και όλα, έχεις όλο το χώρο ελεύθερο στο μυαλό σου να ασχοληθείς με τα προτερήματά σου και πως θα τα αυξήσεις- και θα δεις πως θα αρχίσεις να νιώθεις ένας λιγότερο αδύναμος άνθρωπος. Ο πιο σίγουρος τρόπος να ελαττώσεις όσα δεν σου αρέσουν πάνω σου είναι να ενεργοποιήσεις α αντίθετά τους.
3. Ζεις το τώρα: Αποδοχή του εαυτού σου σημαίνει πως ότι κι αν έκανες στο παρελθόν, όσο ελεεινό κι αν ήταν, έγινε και δεν μπορείς να κάνεις τίποτα για να το αλλάξεις. Αυτό που μπορείς να κάνεις όμως, είναι να ξαναρχίσεις τη ζωή σου από το σημείο που βρίσκεσαι εδώ και τώρα, με αυτά που έχεις στη διάθεσή σου. Αν το σκεφτείς, η κάθε στιγμή που περνάει είναι η πρώτη από το υπόλοιπο της ζωής μας –θα χαραμίσεις κι άλλο χρόνο μέσα στη θλίψη για το παρελθόν;
4. Αλλάζεις στάση: Όσο πιο χαμηλή αυτοπεποίθηση έχεις, τόσο πιο προβληματικές είναι σχέσεις σου, και τόσο περισσότερο αγχώνεσαι για την άποψη που έχουν οι άλλοι για σένα. Όταν τα έχεις καλά με τον εαυτό σου, ανησυχείς λιγότερο για την εντύπωση που αφήνεις στους άλλους και επικοινωνείς ουσιαστικότερα μαζί τους.

Στα γρήγορα
• Βρες πέντε λεπτά την ημέρα για να σημειώσεις τα καλά πράγματα που έκανες (ακόμα κι αν απλά άφησες την έγκυο με το 1 απορρυπαντικό να περάσει στο ταμείο πριν από σένα) ή τις θετικές σκέψεις και νέες ιδέες που είχες σήμερα. Αντί να κάνεις γκριμάτσες αμφισβήτησης, πάρε ένα χαρτί κι ένα μολύβι τώρα.
• Στο τέλος της μέρας, εμείς είμαστε οι κριτές του εαυτού μας, και συνηθίζουμε να παίρνουμε πολύ σοβαρά όσα μας λέει η σκέψη μας, ιδίως όταν μας κατακρίνει. Ο διαλογισμός όμως μπορεί να σε βοηθήσει να ανακαλύψεις και να αποδεχθείς τον εαυτό σου σε μεγαλύτερο βάθος, και να παίρνεις λιγότερο σοβαρά την αρνητική αυτοκριτική σου.