Πέμπτη, 7 Ιουλίου 2011

Ο δρόμος προς την Αισιοδοξία



Αισιοδοξία. Πρόκειται για σύνθετη λέξη από το τις λέξεις αίσιος και δόξα (δοκέω). Ετυμολογικά είναι η θετική στάση για το μέλλον, πιστεύοντας ότι κάποια εξέλιξη θα έχει αίσιο τέλος. Αισιοδοξία είναι ουσιαστικά η θετική στάση που κρατάμε όταν ερχόμαστε αντιμέτωποι με μια δύσκολη κατάσταση που μας εμποδίζει να πέσουμε σε κατάθλιψη ή να απογοητευτούμε. Τεχνικά είναι ο θετικός τρόπος που έχει ο καθένας μας να ερμηνεύει στον εαυτό του τις αποτυχίες τους και τις επιτυχίες. Οι αισιόδοξοι για παράδειγμα βλέπουν την αναποδιά ως κάτι που μπορεί να διορθωθεί και θεωρούν πως το εμπόδιο δεν οφείλεται σε δικό τους μειονέκτημα από το οποίο δε μπορούν να ξεφύγουν.

Σύμφωνα με μελέτες επηρεαζόμαστε γενετικά για την αισιοδοξία μας μόνο κατά 20%. Στην πραγματικότηταοι εμπειρίες μας, η γλώσσαπουχρησιμοποιούμε για να τις περιγράψουμεκαιοι έννοιεςπουέχουν αποδοθεί σε αυτέςδιαμορφώνουν τον κόσμοκαι προοπτικέςμας. Κάθε ένας απόεμάςμπορεί να μάθειπώς ναγίνει αισιόδοξος. Ωστόσο,η αισιοδοξίαείναι χρονοβόρος διαδικασία και δεν επιτυγχάνεταιμετη λήψη μιας απόφασηςτην ημέρα. Πρόκειται για ριζική και συνειδητή αλλαγή σε προοπτικές και συναισθήματα. Ιδιαίτερα στην εποχή που βιώνουμε, η αισιοδοξία και η πίστη είναι χαρακτηριστικά που πρέπει να δομηθούν σε πολύ γερές βάσεις. Για το λόγο αυτό απαιτείται και το ανάλογο χρονικό διάστημα. Κρίσιμο ρόλο στην ανάπτυξη της αισιοδοξίας σε παιδική ηλικία παίζει το οικογενειακό περιβάλλον και πιο συγκεκριμένα οι γονέις. Ακόμα και η δική τους ψυχική υγεία είναι καθοριστική για τις αντιλήψεις του παιδιού.

Δεν είναι λοιπόν κάτι με το οποίο γεννιόμαστε αλλά πρόκειται για επίκτητη συμπεριφορά και κατ’επέκταση τρόπο ζωής. Το ίδιο ισχύει και για την απαισιοδοξία. Όταντα πράγματα δυσκολεύουν, υποσυνείδητατα πάντα θα σαμποτάρουν τη δική μας επιτυχία. Στην πραγματικότητα, ο καθένας από εμάς είναι που παίζει σημαντικό ρόλο για τον τρόπο σκέψης, συνεπώς ο εαυτός μας είναι και ο χειρότερος εχθρός μας.

Για να βάλουμε στη ζωή μας αισιόδοξο τρόπο σκέψης χρειάζονται ορισμένα βήματα και ενέργειες.

Διαλογισμός

Αυτό που απαιτείται είναι η προθυμία και ο χρόνος για την επισταμένη εξέταση των σκέψεών μας. Πρώτα από όλα απαιτείται να καθαρίζουμε το μυαλό μας από κάθε τι δυσάρεστο και αρνητικό.

Επιλογή στόχου

Οι απαισιόδοξοι άνθρωποι επικεντρώνονται στο να παραπονιούνται για ο,τι δεν έχουν ή για τα όποια προβήματά τους. Αντίθετα οι αισιόδοξοι και χαρούμενοι άνθρωποι οφείλουν να επικεντρωθούν στα προβλήματα ώστε να βρουν λύσεις για αυτά.

Αναγνώριση της επιτυχίας

Όταν συμβαίνει κάτι θετικό οφείλουμε να επικεντρωνόμαστε σε αυτό και να ερευνούμε το μερίδιο που είχαμε στην επιτυχία αυτή. Ουσιαστικά χρειάζεται να τονώνουμε την αυτοπεποίθησή μας με τον έναν ή τον άλλο τρόπο.

Κοιτάζοντας μπροστά

Σημαντικό είναι να μην αφήνουμε γεγονότα του παρελθόντος να επηρεάζουν το μέλλον και τις αποφάσεις μας. Επειδήέχουν υπάρξει στιγμές πόνου ή απογοήτευσης στο παρελθόνδεν σημαίνει απαραίτητα πως κάθε νέα ενέργεια που ξεκινάειάσχημαθα τελειώσεικαι με τον ίδιο τρόπο. Οφείλουμε να προσπαθούμε να διορθώνουμε τις καταστάσεις προς όφελός μας. Ο μόνος λόγος για να ανατρέχουμε σε τέτοιες εμπειρίες είναι ως παραδείγματα προς αποφυγή και γεγονότα που θα μας κάνουν πιο δυνατούς στο μέλλον. Εάν δεν είμαστε ικανοποιημένοι με αυτό που ζούμε, θέτουμε νέους στόχους και προχωρούμε!

Προετοιμασμένοι για όλα

Η ζωή είναι γεμάτη με ρίσκα και το μόνο σίγουρο είναι πως δεν θα έχουν όλα θετική έκβαση. Σημαντικό είναι ωστόσο να μας διακατέχει συγκρατημένη αισιοδοξία και να μην ονειροπολούμε πως όλα είναι ιδανικά. Όταν προετοιμαζόμαστε για τα χειρότερα, αλλά ελπίζουμε για το καλύτερο, γινόμαστε λογικοί αλλά και αισιόδοξοι.
Έρευνα έχει δείξει ότι η αισιόδοξη σκέψη προσδίδει μια καλύτερη ευκαιρία για την επίτευξη ικανοποίησεων και απόλαυσεων από τη ζωή. Οι αισιόδοξοι άνθρωποι είναι πιο υγιείς, πιο αποτελεσματικοί, αναρρώνουν γρηγορότερα, έχουν χαμηλά επίπεδα κατάθλιψης και πετυχαίνουν υψηλότερες ακαδημαϊκές και επαγγελματικές επιδόσεις. Ας δούμε όλοι λοιπόν το ποτήρι μισογεμάτο.
kalanea.gr